راهنمایی های مفید در خرید شب عید

با آمدن فصل بهار و عید نوروز ،جنب و جوش زیادی میان مردم برپا می شود.از خانه تکاندن تا خرید عید و برنامه ریزی مسافرتها حال و هوای رسیدن نوروز را به وجود آورده است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم  بوی عید و رسیدن سال نو در محله ها، خیابان ها و خانه ها پیچیده است؛ بهار می آید و مردم خودشان را برای استقبال از آن، شروع سال نو و تدارک برنامه های عید آماده می کنند. یکی از سنت های چنین روزهایی که از دوران گذشته وجود داشته و هنوز هم خیلی ها به آن پایبندند، خرید شب عید است.
 شب عیدی که فقط نامش شب عید است و حالا از یک ماه قبل شروع می شود و گشت و گذار در خیابان ها، ایستادن جلوی ویترین ها، یک نگاه به اجناس و یک نگاه به قیمت ها و دودل شدن در خریدن یا نخریدن مقدمه آن است.
در این خیابان های شلوغ و پرازدحام ـ که هر روز هم شلوغی اش بیشتر می شود خانم مسنی در حال دیدن ویترین مغازه هاست. با این که خیلی راحت نمی تواند راه برود، نیمی از مغازه ها را می بیند و بالاخره وارد یکی از آنها می شود.
 وقتی از او می پرسم چطور با این پادرد و سختی و خستگی به خرید آمده است، می گوید: دوست دارم هر سال عید برای نوه هایم لباس نو بخرم؛ بدون هیچ کم و کاستی، از جوراب گرفته تا گل سرهایشان. برای همین از الان برای خرید لباس ها و بقیه لوازم می آیم تا وقت کم نیاورم.
او که حدود ۶۰ سال دارد، از دوران کودکی خودش می گوید و از وقتی پدر و مادرش هم همین شیوه را داشته اند و فکر می کند خرید کردن، رسمی قدیمی است که حتما و در هر شرایطی باید آن را حفظ کرد. این را طوری تعریف می کند که انگار همه خاطرات خوش جوانیش را در آن می بیند.
 
خرید نوروزی
 
خانم رضوانی هم یکی دیگر از مشتریان همان فروشگاه است که با شنیدن صحبت های ما گفت وگوی دو نفره را سه نفره می کند و ضمن اعلام موافقت با این خانم مسن می گوید: از دوران کودکی تا امروز برای من خرید شب عید بهترین و شیرین ترین بخش آغاز سال نو بوده است. اگر به هر دلیل یک سال نتوانم مانند گذشته خرید کنم و قادر نباشم اجناس زیادی بخرم، حتما یک کالای نو ـ حتی بسادگی یک گلدان سبز کوچک ـ برای خانه ام می خرم تا بوی بهار را به خانه ببرم.
 
 ● خرید شب عید خوب است
 بعضی ها تصور می کنند خریدکردن کار چندان خوبی نیست، سودی در بر ندارد و جیب انسان را هم خالی می کند، اما اولا مگر باید فقط کارهایی را انجام داد که سودآور است؟ در ضمن، خریدکردن می تواند سود و منفعت زیادی داشته باشد؛ هم برای خریدار، هم فروشنده و هم جامعه.
دکتر امان قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه ، ضمن تاکید بر این مطلب که خرید کردن یک حسن برای جوا��ع محسوب می شود و بسیار هم پسندیده است، توضیح می دهد: خرید کردن افراد یک جامعه نشان می دهد شاخص اقتصادی آن جامعه بالاست و در واقع از نظر اقتصادی شرایط مناسبی دارد. همچنین خرید کردن افراد می تواند به نفع تولید جامعه باشد و موجب افزایش اشتغال و کار شود که این موضوع پیش از هر چیز از بیکاری پیشگیری می کند.
 به گفته این جامعه شناس، این شرایط در نهایت می تواند از بروز انواع آسیب های اجتماعی نیز جلوگیری کند و به همین دلیل می توان گفت خرید کردن در کل رفتاری مثبت ارزیابی می شود که نه تنها باید انجام شود بلکه به نوعی باید برای انجام آن تشویق نیز صورت گیرد؛ البته خرید صحیح و مناسب و مورد نیاز.
 
 ● خودتان را از لذت خرید محروم نکنید
 خانم سامانی که با دخترهایش به خرید آمده و در حال تماشای ویترین های رنگارنگ فروشگاه هایی است که کالاهایشان را حراج کرده اند، می گوید: هر سال عید برای دخترهایم خرید می کنم. این کار را خیلی دوست دارم و فکر می کنم به اندازه بچه ها از آن لذت می برم. البته اصلا اصراری به خرید کالاهای خاص و مارک دار ندارم و همین که بتوانم کالایی با کیفیت و قیمت مناسب پیدا کنم، کافی است. این را به بچه ها هم یاد داده ام.
 
مریم هم یکی از مشتریان است که وقتی با او صحبت می کنم، متوجه می شوم برای خریدهای عیدش به بازار آمده است. او براین باور است که خرید کردن نه تنها روحیه اش را بهتر می کند، بلکه از نظر روابط اجتماعی هم برایش مفید است.
 دکتر مهرنوش دارینی، روان شناس و مشاورخانواده ضمن تائید این نظر می گوید: خرید کردن یکی از فعالیت های اجتماعی است که همه انسان ها آن را انجام می دهند. این موضوع ارتباطی هم به جنسیت آنها ندارد.
به گفته این روان شناس، اغلب افراد زمانی که خرید می کنند به دلیل تهیه کالایی جدید، رفع نیاز مادی یا روحی یا حتی فقط به دلیل انجام دادن چنین فعالیتی، حس خوبی را تجربه خواهند کرد. در واقع خرید کردن نه تنها در روابط اجتماعی افراد تاثیر می گذارد، بلکه موجب تغییر خلق آنها هم می شود بنابراین می توان گفت خرید کردن یک فعالیت اجتماعی لذتبخش است که این برداشت میان خانم ها قوی تر به نظر می آید.
 
 سعید ۳۷ سال دارد و همراه همسرش به خرید آمده است. او می گوید: من خریدکردن را خیلی دوست ندارم، اما همین که با همسرم همراه می شوم برایم خوشایند است.
البته تمام آقایان هم مانند یکدیگر فکر نمی کنند و خیلی از آنها خریدکردن را دوست دارند. دکتر دارینی در این باره خاطرنشان می کند: بعضی از آقایان از خرید کردن لذت می برند، اما در مجموع افراد برونگرا بیشتر به این موضوع گرایش دارند. در مقابل کسانی هم هستند که نه تنها از آمدن به خیابان صرفا برای خرید لذت نمی برند، بلکه احساس کلافگی و خستگی می کنند.
 به گفته این روان شناس، تمایل نداشتن به خرید و لذت نبردن از این کار، بیشتر به جنبه شخصیتی افراد مربوط می شود. البته گاهی بازدارنده های خاصی مانند شرایط اقتصادی هم در این مورد مطرح است، اما اگر بدون بروز مسائل خاص باز هم با فردی مواجه شویم که تمایلی به این فعالیت ندارد، باید گفت شاید مشکل چنین شخصی بی تمایلی برای حضور در جامعه است.
این افراد معمولا ترجیح می دهند کالاهای موردنیازشان را به صورت تلفنی تهیه کنند و تا می توانند از خانه خارج نمی شوند. البته حضور نداشتن در اجتماع فقط به دلیل تنبلی و بی حوصلگی نیست و گروهی از افراد اصلا تمایلی به مراودات اجتماعی ندارند.
 وی می افزاید: برخی از افراد هم به دلیل ترس های اجتماعی از خریدکردن اجتناب می کنند. این گروه معمولا احساس ترس و اضطراب دارند و گویا اصلا نمی توانند با فروشنده صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند. برخی از افراد هم در بسیاری از موارد به تنهایی نمی توانند تصمیم بگیرند و در نتیجه همیشه ترجیح می دهند با فرد دیگری مشغول خرید شوند.
اما در کل باید در نظر داشت برای تمام افراد عادی، خرید کردن احساسی لذتبخش ایجاد می کند که نباید خودمان را از این حس محروم کنیم.
 
 ● فقط تولیدات داخلی بخریم
دکتر قرایی مقدم با تاکید بر اهمیت خرید کالاهای تولید داخل یادآور می شود: همه سازمان های مسئول باید دست به دست هم دهند و کاری کنند که کیفیت کالاها و تولیدات داخلی افزایش یابد تا اجناس مورد نیاز مردم از کشورهای دیگر وارد نشود. به این معنا که ما باید خریداران را ترغیب کنیم بیشتر از کالاهای تولید داخل استفاده کنند. پیش نیاز این کار هم تولید داخلی مرغوب است.
 به گفته وی، هدف هر اقتصاد سالمی نیز افزایش مصرف و جذب خریدار است. بنابراین می توان گفت هر چه مردم بیشتر خرید کنند، شرایط بهتر است، اما به شرط این که این خریدها از تولیدات داخلی باشد و نه خرید اجناسی که از سایر کشورها وارد می شود و تولید داخلی را ضعیف تر می کند.
این جامعه شناس می افزاید: زمانی که خریدکردن در جامعه ای کاهش یابد و مردم تمایلی به خرید اجناس و کالاهای مختلف نداشته باشند، مشکلاتی مانند بیکاری افزایش می یابد و با افزایش میزان بیکاری آسیب هایی همچون طلاق و نابسامانی های دیگر بیشتر مشاهده می شود.
 
 ● با برنامه خرید کنید
ترافیک خیابان ها و ازدحام جمعیت مراکز خرید و فروشگاه ها همگی نشان دهنده تعداد زیاد افرادی است که برای خریدهای شب عید راهی کوچه و خیابان شده اند و در بازارها پرسه می زنند.
 در این میان خیلی ها نمی دانند قرار است چه کالاهایی را بخرند و به چه اجناسی نیاز ندارند. دکتر دارینی در مورد این که چطور می توان برای خریدها برنامه ریزی کرد تا سردرگم نشویم، می گوید: توصیه می شود افراد هنگام خرید کردن با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین شناخت احساسات خود اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز کنند. به این معنی که آنها باید بتوانند با شناخت نیازها و کالاهایی که قرار است خریداری شود، فهرستی از اقلام تهیه کرده و براساس آن راهی فروشگاه شوند.
البته بعضی ها فقط فهرست را آماده می کنند و هر چیزی که خواستند می خرند؛ بدون توجه به هزینه های آن و همچنین نیاز خودشان. این روان شناس می گوید: بهتر است برآوردی از میانگین قیمت ها و کالاهای مورد نیازتان هم داشته باشید تا سرگردان از این مغازه به آن مغازه نروید یا این که بدون فکر و هدف هر کالایی را که می بینید، بخرید و در آخر هم بدون تهیه لوازم مورد نیاز به خانه برگردید.
 بنابراین بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که خرید نکردن خوب نیست؛ باید خرید کنید، اما حتما براساس برنامه و فهرست کالاهای موردنیاز که خودتان آن را تهیه کرده اید. همچنین یادتان باشد اگر نمی توانید کالای خاصی بخرید، از جایگزین های آن استفاده کنید تا همان احساس لذت را تجربه نمایید.
 

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه